Δευτέρα 13 Οκτωβρίου 2008

2."Πεουτιγγέρειος Πίνακας"

2. Πέρα από τη φροντίδα του Κωνσταντίνου να υλοποιήσει στην καινούργια του πρωτεύουσα έργα λαμπρά, αριστουργήματα αντάξια του ρόλου που καλούνταν να διαδραματίσει η "δεύτερη Ρώμη", πρωταρχικό του μέλημα υπήρξε η προστασία της. Τόσο με πανίσχυρα τείχη με τα οποία 
την περιέβαλε όσο και με την προσπάθεια να εξασφαλίσει την αμέριστη εύνοια των θεϊκών δυνάμεων προς αυτή. Στα πλαίσια αυτής της αγωνίας η Κωνσταντινούπολη πλουτίστηκε με δύο νέους ναούς, που ο ένας αφιερώθηκε στη Ρέα, τη μητέρα των θεών και ο άλλος στην Τύχη. Σε αυτό το δεύτερο ναό τοποθετείται, κατά διαταγή του αυτοκράτορα, το άγαλμα της Τύχης που μεταφέρεται από την προκάτοχο Ρώμη γι αυτό το σκοπό. Για να ενδυναμώσει το συμβολικό χαρακτήρα αυτών των ενεργειών, ο Κωνσταντίνος φέρνει το 330 από το Ίλιο, τόπο καταγωγής του
γενάρχη των Ρωμαίων Αινεία, το άγαλμα του Απόλλωνα-Ήλίου. Στο έργο αυτό που ενσάρκωνε την αδιάσπαστη συνέχεια της αυτοκρατορίας δόθηκαν τα χαρακτηριστικά του ίδιου του ηγεμόνα. Στηριγμένο πάνω σ' ένα κίονα από πορφυρίτη λίθο, το ολοφάνερο σύμβολο δέσποζε στην αγορά, στο κέντρο της Κωνσταντινούπολης, μέχρι το 1105, οπότε τη θέση του πήρε ένας χριστιανικός σταυρός.
Ο "Πεουτιγγέρειος Πίνακας" είναι ένας περγαμηνός χάρτης του 12ου-13ου αιώνα, πιστό αντίγραφο ενός παλαιότερου, που στον 5ο αιώνα έδινε πληροφορίες στους περιηγητές για τον τότε γνωστό κόσμο.
*Ο μοναδικός αυτός χάρτης σώζεται σχεδόν ολόκληρος και όταν ξετυλιχτεί έχει μήκος 6,75 μ. Απεικονίζει όλους τους τόπους που εκτείνονταν από τη Γαλατία μέχρι την Ινδία και την Κεϋλάνη, αναφέρει περίπου 4.000 περιοχές, τις αποστάσειςπουτις συνδέουν, κάποια ξεχωριστά χαρακτηριστικά τους καθώς και λεπτομερή στοιχεία για 555 πόλεις: κάστρα, ναούς, λουτρά, αποθήκες, λιμάνια και φάρους. Μέσα στην τεράστια επικράτεια που αποτυπώνει ο Πεουτιγγέρειος Πίνακας τρεις πόλεις βαστούν τα πρωτεία και γι αυτό παρουσιάζονται ως προσωποποιήσεις της Τύχης: Η Ρώμη, η Κωνσταντινούπολη και η Αντιόχεια.
Λεπτομέρεια του "Πεουτιγγέρειου Πίνακα" που εικονίζει την πρωτεύουσα του βυζαντινού κράτους. Η πόλη παίρνει τα χαρακτηριστικά μίας γυναίκας που κάθεται σε θρόνο. Με το αριστερό χέρι κρατά ασπίδα και δόρυ ενώ με το δεξί δείχνει τον κίονα με το άγαλμα του Κωνσταντίνου ως Ηλίου. Βιέννη, Αυστριακή Εθνική Βιβλιοθήκη (Ιστορία του Ελληνικού Έθνους, τόμος Ζ, Εκδοτική Αθηνών, Αθήν
α 1978, σελ. 9).

2. Λεπτομέρεια του Πεουτιγγέρειου Πίνακα που εικονίζει μία προσωποποίηση της Κωνσταντινούπολης. 12ος-13ος αιώνας, περγαμηνή. Βιέννη, Αυστριακή Εθνική Βιβλιοθήκη.