Τρίτη 14 Οκτωβρίου 2008

30.Κρητική Σχολή

30. Υπάρχουν ενδείξεις ότι οι καλλιτεχνικές επαφές ανάμεσα στην Κωνσταντινούπολη και την Κρήτη είχαν ξεκινήσει στα χρόνια που προηγήθηκαν της 'Αλωσης. Οι πηγές θέλουν έναν αριθμό καλλιτεχνών από την πρωτεύουσα να μετακινείται προς την Κρήτη πριν την "αποφράδα" ημέρα και γνωρίζουμε ότι κρητικοί ζωγράφοι σαν τον 'Αγγελο Ακοτάντο επισκέφτηκαν τη Βασιλεύουσα πριν την κατάληψή της από τους Τούρκους. Δύο αιώνες μετά τη βενετική κατάκτηση, το αιγαιοπελαγίτικο νησί επιβίωνε σε ένα καθεστώς σχετικά ήπιο και θα παρέμενε εκτός Οθωμανικής κυριαρχίας μέχρι το 1669. Δεν αποτελεί έκπληξη συνεπώς η εγκατάσταση πολλών άξιων τεχνιτών στην Κρήτη και η συνακόλουθη εντυπωσιακή άνθιση που την έφερε στο προσκήνιο ως το σπουδαιότερο καλλιτεχνικό κέντρο του ελληνικού κόσμου.
Το μεγαλύτερο επίτευγμα των Κρητών υπήρξε ο ευέλικτος συνδυασμός των βυζαντινών καταβολών τους με τη δυτική πραγματικότητα που επικρατούσε στο νησί. Έχοντας αφομοιώσει τις αρετές της Παλαιολόγειας ζωγραφικής κατόρθωσαν να εμπλουτίσουν την τέχνη τους με κάποια δικά της ξεχωριστά χαρακτηριστικά: Ακριβή περιγράμματα πλαισίωναν το πλάσιμο της ανθρώπινης σάρκας που γινόταν με σκούρο καφετί υπόστρωμα και με λεπτές φωτεινές πινελιές για την απόδοση των προσώπων. Στα ενδύματα τα εκτυφλωτικά χρώματα αναδείκνυαν τη γεωμετρική τάξη των πτυχώσεων. Αρμονική σύνθεση όλων αυτών η ισορροπημένη εσωτερική οργάνωση των έργων.
*Ζώντας σ’ ένα γεωγραφικό και ταυτόχρονα πολιτισμικό σταυροδρόμι οι ζωγράφοι της Κρητικής Σχολής ήταν ανοιχτοί σε δύο κόσμους και με τα ταξίδια που πραγματοποιούσαν στη μητρόπολη Βενετία είχαν τη δυνατότητα να γνωρίσουν από κοντά την τέχνη των ομότεχνων Ιταλών και να δεχτούν τις επιδράσεις της.
Εικόνα με την Παναγία Καρδιώτισσα, έργο του ζωγράφου Άγγελου, Κρήτη, μέσα 15ου αιώνα, αυγοτέμπερα σε ξύλο, 121Χ96,5 εκ., Αθήνα, Βυζαντινό Μουσείο, (From Byzantium to El Greco, Greek Frescoes and Icons, Greek Ministry of Culture, Byzantine Museum of Athens, Royal Academy of Arts, London, Λονδίνο 1987, σελ. 103).